Firma

Menedżer – nowa funkcja czy nowa praca?

Praca jako jeden z trybików w firmie pozwala na czysty kontakt z zawodem. Po pewnym czasie jednak przychodzi czas na awans. Z jednej strony czujesz się pewnie, bo znasz firmę od podszewki. Jednak od dziś będziesz kierować jej działaniami i pracującymi w niej ludźmi. Dasz radę?

Awans

Menedżerem można zostać na drodze awansu, ale również można być przyjętym do pracy bezpośrednio na to stanowisko. Każda z tych sytuacji ma swoje wady i zalety. W pierwszym przypadku wiesz, jak działa Twoja firma i dużo łatwiej będzie Ci podejmować odpowiednie działania. Znasz również pracowników i łatwiej się z nimi porozumiesz. Nie wszyscy mogą jednak zaakceptować Cię w nowej roli i z tym będzie trzeba sobie poradzić. Dodatkowo będziesz musiał przestawić się na inny tryb pracy i nauczyć się zarządzać. Tutaj szkolenia menedżerskie mogą być pomocne.

Wykwalifikowany menedżer

W drugiej sytuacji nie wiesz nic. Skoro zostałeś przyjęty na to stanowisko, prawdopodobnie szkolenia menedżerskie masz za sobą, jednak nie znasz firmy ani pracowników. Potrzebujesz czasu, aby wgryźć się w system i poznać ludzi. W obu przypadkach przyda się kilka dobrych rad.

1. Traktuj firmę jak ekosystem, a nie pole walki. Każdy członek zespołu ma swoją funkcję. Tylko przyjmując wspólny front, załoga firmy będzie przybliżać ją do sukcesu.
2. Różnorodność to siła. Nie ma dwóch takich samych osób. Zamiast ujednolicać ludzi w zespole, należy powierzyć im zadania, w których sprawdzą się najlepiej. Na pewno każdy z nich ma smykałkę do pewnych zadań, a inne wychodzą mu gorzej.
3. Firma to wspólne dzieło wszystkich pracujących w niej osób. Ważne, żeby cały personel wiedział, jakie są cele firmy i jaki jest w tym ich udział. Dobrze, jeżeli na sukces firmy składają się sukcesy pracowników.
4. Motywacja pracowników powinna się opierać na dążeniu do wspólnych celów, a nie na strachu. Jeśli ludzie czują nadmierną presję i ciągłe niezadowolenie swoich zwierzchników, zamiast rozwinąć skrzydła, uciekną.
5. Menedżer powinien traktować członków zespołu jak swoich partnerów. Nikt nie lubi być traktowany z góry. Ludzie są bardziej kreatywni, jeśli ci, z którymi pracują, liczą się z ich zdaniem.
6. Nowoczesne technologie należy wykorzystywać do optymalizacji pracy, usprawnienia komunikacji, zwiększenia bezpieczeństwa, a nie do natrętnej kontroli.

Minęły już czasy, kiedy człowiek pracował w wyuczonym zawodzie całe życie. Cały czas trzeba podnosić swoje kwalifikacje. Szkolenia menedżerskie są bardzo popularnym kierunkiem rozwoju.